Monday, 20 January 2014

Tahun Baru Cina, keinginan aku dan pokok 'water caltrop'@kacang hantu@kacang tanduk'.

Hari ini Isnin 20 Januari..hari ini aku puasa sunat hari isnin, semoga Allah terima ibadat aku ini..amin. Saat menunggu waktu berbuka, kebetulan line internet sedikit bagus, aku membelek semula sejenis tumbuhan air yg buahnya pernah aku cerita dalam entri dibulan julai 2013 yg.lalu.

Inilah buah tumbuhan yg.aku maksudkan itu.
http://1.bp.blogspot.com/-GwGS9y53Jjg/UfQxvBHN7rI/AAAAAAAABzc/5BOmSN3BetY/s1600/P1200614.JPG
Unik kan.

Begini keadaan pokoknya.Gambar  dibawah ini diambil dari google imeg.Gambar atas  aku punya.

Menurut komen kawan2 dalam entri aku yg.termuat dibulan julai tahun 2013, kekacang ini biasa dijual di pasar raya di musim perayaan Tahun Baru Cina.
Mungkin kah sekarang sedang ada berlegar dalam pasaran?..
Harapan ku, pada teman2 yg.ada terjumpa buah ini atau kekacang ini tolong belikan  kacang ini, aku nak cuba tanam.  harga barang dan belanja pos, kita bincangkan.
Aku nak sangat tanam tumbuhan ini.

Ok.salam ceria dan salam mesra persahabatan.

9 comments:

  1. Salam Kak Puteri.
    Baca pos akak ni baru teringat pasal kacang tanduk tu. Saya tak nampak pulak kat pasaran tahun ni yg banyak cuma 'ngaku' jer.

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumsalam dik Rose.
    Agaknya tahun ni tak musim, akibat banjir sana sini di negara cina.
    'ngaku'..?..tak pernah dengar pula nama tumbuhan ini.Nanti nak search.Terimakasih dik Rose.

    ReplyDelete
  3. Tak pernah tengok la kacang tanduk ni. Uniknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu nak sangat tanam, menurut seorang kawan, katanya mungkin buah yg.dijual dipasaran itu boleh tumbuh masalahnya dah 7 tahun berlalu aku tak pernah dah jumpa benih tumbuhan ini, namanya pun baru tahu julai tahun 2013 bila aku buatkan entri utknya.En.Edry dari blog.Dedaun Alam.com yg.tolong beri maklumat..kalau Warna Sari jejalan ke Thailand terjumpa benih tumbuhan ini, tolong beli kan akak ya..nanti kita kira semua kosnya.

      Delete
    2. InsyaAllah kak puteri, CNY ni saya ke sana, nanti cuba skodeng tengok. Blog Dedaun Alam pun dah lama menyepi, ke mana agaknya, selalunya byk info tentang tumbuhan dari situ.

      Delete
  4. Salam k.puteri...se umur hidup x pernah tgk kacang tanduk ni..pelik yer...ni boleh mkn mcm kacang biasa ke mcm mnr...sy Tanya mak Dan nenek pun x pernah tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam Nadia.
      buah ni rebus macam rebus kacang tanah, rasanya macam kacang tanah atau ubi manis.

      Delete
  5. asalam,saya budak ums,nak tanam benda ni untuk pelajar-pelajar di sini.akak dah dapat ke benih nye

    ReplyDelete
  6. asalam,saya budak ums,nak tanam benda ni untuk pelajar-pelajar di sini.akak dah dapat ke benih nye

    ReplyDelete