Wednesday 29 January 2014

Semangat berkebun datang semula.InsyaAllah.

Hari ini khamis 30 januari, 2014. Cuti sekolah hingga hari ahad 2 februari.  4 hari cuti ini nak gunakan utk.membersihkan petak tanaman sayur yg.telah lama dibiarka.  Sebab membiarkannya dulu masalah hujan yg.tak berhenti2 siang malam, kedua nak bagi rehat pd.tanah yg.sentiasa setia membekalkan sayur2 hijau kepada ku sekeluarga.

Harini cuaca agak cerah dan tanah pun agak mudah dikendalikan, cuma rumput liar telah menutupi hampir kesemua kawasan tempat aku bercucuk tanam.  Aku  nak bersihkannya mula dari hari ini, ini janji dalam hati aku, semuga kesampaian.
Jom tengok gambar hutan rumput ini.

                                         Petak tanaman sayur hijau kini dipenuhi rumput .Banyak tenaga yg.akan dicurahkan untuk memulihkan petak tanaman ini.  Tak apa akan dibuat perlahan2.

           Betik elbino yg.tak jadi elbino, lama dah tunggu tak masak2 juga. Panjang dan besar2 buahnya.
         sayur labu kundur baka besar, besar sangat buah ni.Sedap masak bening campur udang hidup.
          Betik sekaki yg.masih bertahan, tak putus2 buahnya, bila ia berlalu nanti saya akan rindu pokok ini.
                            Di 'Tamu Rabu' kelmarin 29 januari 2014, aku beli pokok mangga ini, ada dua jenis.  Menurut penjualnya, satu jenis mangga 'king' dan satu lagi mangga 'taiwan'.  Nak tanam sempena anakanda Rashid habis belajar, konvo pd.25 januari yg.telah berlalu.Semoga pokok2 ini akan berbuah lebat dan menjadi sedak kepada yg.berpeluang menikmati hasilnya nanti.  Menurut penjualnya pokok ini kalau dijaga akan berbuah dalam tempoh 2 ke 3 tahun.InsyaAllah.
Ok lah sekadar catatan kenangan.Assalammualaikum dan salam ceria selalu.

8 comments:

  1. Salam kak,
    semalam dah singgah tak sempat komen pulak,pyh ngan siarissa..heheh..
    nampaknya banyak jgk tuh keringat yg perlu dikerah tuk bersihkan tapak2 penanaman tuh..samalah mcm kat sini..tak berkesempatan nak duduk kat tepi batas pun..betik sekaki akak nampak sedap sangat kalau btul2 masak tuh..bertuahlah rezki tak putus2..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam dik.
      Kalau ada anak kecil memang terbantutlah pergerakan, apa pun terimakasih masih setia bersama disini dalam lingkaran ini. Kalau tak silap hari tu akak ada sertakan benih betik sekaki tu bersama bungkusan bunga zennia tu, tak tanam lagi.

      Delete
  2. assalam,

    salam ziarah dari bunda...
    cantik dan subur pokok2nya..rajin berkebun yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam BUNDA.
      Terimakasih sudi berziarah.
      rajin sikit , malas banyak hihihi..

      Delete
  3. Assalamualaikum kak puteri,
    Dah baca N-3 ni semlm tapi masih sibuk, tak sempat nak komen.
    Bestnya kak puteri dah kembali ke 'perkebunan'...hasilnya nanti pasti dapat dikongsi bersama-sama kat - di sini dalam lingkaran ini..
    Good luck kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam dik.
      Terimakasih.Semangat lebih bergeraknya tidak..asal ada cuti nak manja2kan diri..itulah namanya malas kut..hihihi.

      Delete
  4. Salam kak puteri,

    jom..sy pun bersemangat kembali untuk berkebun ni...betik-betik akak memang terbaik lah...sy tengah cari benih betik juga ni..pokok mangga tu kalau ikutkan kedua-dua nya jenis yang buah besar2...:D

    ReplyDelete
  5. wa'alaikumsalam dik.
    Marilah kita teruskan aktiviti berkebun sihat utk.badan dan dapat hasil utk.keluarga.Alhamdulillah, semoga pokok2 mangga ini menghasilkan buah yg.selama ini diidam2kan.

    ReplyDelete