Thursday 6 November 2014

Semaian bunga Matahari dah berhasil.

Dah jam 2 pagi dah masuk hari jumaat. Baru selesai semak kertas soalan peperiksaan penggal akhir.
Dari siang tadi aku tak rehat sampai saat ini, terasa pelik kerana aku tak rasa mengantuk.
Teringat mereka yg.tiada disisi.Ada rindu dihatiku.

Hari selasa kemarin dulu, aku sempat jual pokok bunga matahari yg.aku semai dan terlebih baju beberapa bulan yg.lalu.  Dengan pelbagai cara penjagaan, akhirnya ia sempat membesar dan mendatangkan hasil.

Seperti gambar ini
Aku semai banyak tapi yg.benar benar sihat sekitar 150 pokok saja.
 Bila kelihatan layu, aku rendam dalam besen air..dia sihat semula.  Entah apa masalah pokok matahari aku ini.Mungkin dah terlebih matang dan perlu dipindahkan ke tanah.

Aku jual pokok ni 10 ringgit untuk 4 pokok, banyak dah yang terjual kalau harga beg semaian, baja dan tenaga penjagaan  rasanya dah balik modal..baki yg.tinggal ini kalau dah tak ada permintaan bolehlah ditanam utk.menyambut tahun baru 2015 nanti..InsyaAllah.
sekali jual dalam rm300 sekejap je..baru kawan2 sekolah yg.beli.Jom tanam bunga mata hari.
Ok lah sekadar catatan utk.di nihari jumaat ini.Salam ceria dan assalammualaikum.

1 comment:

  1. Kak Ain memang suka bunga matahari ni. Nampak berseri dan ceria.

    ReplyDelete