Sunday 2 November 2014

Roselle dalam penantian

Bila hari sabtu awal pagi aku mesti bergegas keluar rumah untuk menikmati titis titis embun di hujung dedaun pokok pokok yang tumbuh dihalaman rumah. Benar benar indah.
Ini benih roselle yg.aku semai dalam plastik semaian.Dah tumbuh, ada 6 pokok semuanya.

Baki benih yg.agak banyak aku taburkan atas tanah yg.aku dah gemburkan. Malas nak masuk dalam plastik semaian. Jom tengok gambar.
Semaian dalam beg plastik dah tinggi. Semoga hasilnya akan dapat di nikmati secepatnya terutama untuk 'Restu' yg.tak pernah menikmati pemandangan buah rosselle yg.tumbuh dihalaman.
Baki benih aku tabur atas tanah yang dah digembur, dah tumbuh semuanya.
Awal pagi aku bangun dan periksa tempat semaian roselle, wah ada perompak jahat yg. ingin memgambil hasil usaha aku. Nasib baik aku dah pagar ruang semaian ini dengan racun siput.  Lemas terus tak bermaya.Siput jahat yg.selalu memakan semaian bunga2 mata hariku dan anak anak pokok zennia yg.ingin membesar.
Tak rugi aku bangun awal, dapat tengok pemandangan dan memeriksa tetamu yg.tidak diundang. Pokok rosselle ini kalau dah besar aku hanya perlu menjarakkan pokok nya dan tanam terus dipersekitaran ini..semoga ia akan membesar dengan cepat dan dapat dinikmati hasilnya dihujung desimber nanti.InsyaAllah.

Ok catatan diawal november ini, salam ceria dan assalammualaikum.

2 comments:

  1. Salam Puteri,

    Ada je anak semaian, berbondong2 datang siput ya! Nasib baik ada pendinding racun ya! Mak Aji pun nak carilah pendinding ni!

    ReplyDelete
  2. Ayu balik 28hb nnt. Cuti dua minggu alhamdulillah telah diluluskan
    -ayu

    ReplyDelete