Friday 31 May 2013

warna warni belia malaysia dari pandangan seorang 'aku'

26 mei hari ahad aku berkunjung ke pesta 'hari belia malaysia' bertempat di puterajaya, KL.
Aku dan ir berada disitu sekitar jam 11 pagi sementara menunggu ir junior  selesai acara 'rehearsal' dihari itu.
semakin lama semakin gegakgempita dengan pelbagai konsert dari semua perwakilan dan pertubuhan belia serata negeri selangor khususnya belia 'kuala lumpur' belia terdiri dari mahasiswa dari semua IPTA dan IPTS mungkin ada belia dari seluruh negeri2 di Malaysia.

Banyaklah aktiviti yg.aku saksikan.Belia geng kaum cina berusaha merebut peluang berniaga mendapatkan 'wang', beberapa gerai menjual peralatan komputer, HP, baju, permainan kanak2 semua ada.

Belia India, membuka gerai  francias semua makanan yg.goreng2, air tebu, kelapa, baju t.shirt dan macam2 lagi.

Belia melayu, lelaki perempuan, buat konsert menari, menyanyi dan macam2 lagi aksi tarian moden dan lama.
Ada gerai2 menjual kraf tangan, tapi saya difahamkan gerai tersebut bukan belia yg.mengusahakannya, ia milik orang perorangan dan taukehnya 'cina'..makcik melayu itu ada tunjukkan aku cara menganyam reben untuk menghias tudung saji plastik.  Dia nampak pakar dan berilmu untuk seni anyaman tersebut, tapi adakah kepakarannya ini dapat diwarisi oleh belia melayu yg.sedang asyik menari dan menyanyi di atas pentas itu?..

sedang aku memerhati persekitaran aku terdengar 'announcement' ini..
'semua belia mahasiswa/siswi ukm..tolong berkumpul'. Beberapa minit penuhlah tempat tersebut.Lepas tu muzik orang barat pun berkumandang dan mereka 'menari' untuk menghiburkan tetamu agaknya.Bila aku perhati tak ada pun yg.duduk terpacak menonton, cuma aku dan 'ir' saja..rasa pelik lah..apa yg.mereka nak tunjukkan dalam cuaca yg panas terik begitu dan kawasan lapang terbuka?..aku dan 'ir' pun beredar meneruskan kunjungan ke tapak yg.lebih sesak dengan pengunjung.

Wah..ada konsert tarian asli, warna warni..meriah sungguh.
Jom tengok sedikit gambar kenangan.

Cuaca saat ini sekitar jam 11 .30 pagi, dibelakang tu ada konsert belia berbaju hitam rasanya semua belia 'melayu'
 Sempatlah aku naik pentas ini dan ketuk gendang merah tu, jam 2, pentas ini tempat persembahan tarian dari negeri 9.Kaum lelaki menari dan berpakaian baju kurung kedah dan bersarung batik serta pakai topi terendak, pakaian turun ke sawah. Tarian tradisional.Tempat ni juga penuh sesak.
 Pentas ini pula berlangsung nya pertandingan tarian 'tradisional' dari negeri2 yg.mengambil bahagian.Cantik dan warna warni.
 Wajah penari2 muda belia.Usia muda tentulah lawa2.
 Ini kumpulan seterusnya sedang menunggu giliran. Aku tak tengok persembahan kumpulan ini.
 Ini tudung saji plastik yg.telah dihias dengen reben plastik dengan cara anyaman.Sangat cantik.
 Penat meronda aku tumpang duduk kat kerusi lawa ni, sambil2 ambik gambar dengan kasut oren aku.
Ok lah kan untuk kenangan dan ilham sejenak dalam memikirkan 'curahan hati belia2 Melayu' yg.bakal mewarisi negara ini dengan seribu persoalan' dapatkah mereka berdikari' tanpa ilmu yg.mantap??
Untuk memantapkan belia2 ini, tugas siapa? ibubapa atau guru? atau diri sendiri.
Jom setiap ibubapa mantapkan anak sendiri dengan ilmu yg.laku disisi Allah dan manusia.

Ok lah.salam ceria dan senyum2 selalu.

No comments:

Post a Comment