Saturday, 29 June 2013

Catatan kenangan akhir jun 30, 2013

Hari ini 30 jun, 2013 ahad yg.tenang lagi ceria.
Pada petang 28 jun hari jumaat ada kesempatan melawat tanah pantai bersama Aida dan suhaila.
Ada banyak aktiviti yg.kami lakukan.
Jom tengok gambar kenangan.
Aida dan suhaila berkerja sama menanam benih pilihan mereka.

hehehe pandai pula suhaila buat batas, maklumlah tanah dah gembur sedia.

ala kecik nya batas mereka buat ni..seminggu lagi boleh nampak apa yg mereka tanam.

               kawasan bahagian hadapan tanah pantai yg.masih dalam dalam proses memasang pagar. Pakcik ni tolong aku pasang pagar dan menyediakan tiang2 pagar. Upah pasang pagar dia minta aku rm300 utk.1 ekar, tiang pagar 1 batang dia minta harga rm3 ringgit, dia dah sediakan 170 batang tiang x 3 ringgit tambah upah 300 ratus ini baru urusan 1 ekar lebih, kalau ada 15 ekar lagi..hehehe..entah bila lah projek aku ni siap, buat masa ni aku pagar sikit2 dulu utk.buat tanam sayur2, kacang tanah dan ubi manis dan kelapa mawar dan pisang.  Nasib baik pakcik ni sanggup nak tolong aku secara berdikit2.
Ini gambar kenangan hari ini akhir jun 30 haribulan, pagi ahad yg.damai.  Gadis berbaju merah ini gadis sarawak, entah kenapa aku nak berkawan dengannya.  Dia berkerja dengan sebuah syarikat kesihatan milik syarikat singapura dan Jepun.  Dia berkerja secara berkumpulan, hari ini dia cuti dan tinggal dirumah sewanya.  Aku rasa dia bosan dan sunyi.  Aku ambik lah dia ajak jalan2 tengok panorama desa kota belud.
 Aku ajak dia dan suhaila ke tanah pantai, suhaila pun seronok tengok pantai.
                                         Cantikkan gadis miri sarawak. Ada naluri sayang dihati ku kepada gadis ini. Teringat Ayu dan Miming yg.tak ada disisi.
    Suhaila mengukir jejak di dada pasir pantai diawal pagi tadi dengan riang sekali..maklum ada kawan baru.
                                    Beginilah pemandangan laut dihadapan tanah pantai yg.sedang diusahakan.
                                    Besar benar angan ku untuk memajukan tanah persekitaran ini.

 wira hijau ku seperti bersatu dengan alam, diawal pagi begini.Perbukitan hijau tersenyum melihat kami diakhir jun  ini.
 Cuaca semakin panas meski baru mencecah jam 7.30 pagi, kawasan terbuka.
                                     Pantai yg.bersih, ombak berlari, terdengar suara ombak. Merdu sekali.
Ok lah catatan akhir jun ini.Assalammualaikum.

5 comments:

  1. assalam Puteri... masyaallah luasnya tanah macam-macam boleh ditanam ya!! Seronok berkebun ni , sambil berkebun disulam dengan angin laut... abaikan kepanasan tu.. enjoy! Selamat menyambut bulan baru semoga segala rintangan dan kerinduan dapat ditangani!

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumsalam k mar.
    Terimakasih atas doa Mar.Memang seronok bercucuk tanam ditanah pantai ini, tak terasa hari bergerak, banyak sangat perasaan nak tanam itu ini.

    ReplyDelete
  3. Lama x pi pantai

    -ayu-

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti kita mandi pantai puas2 k.miss u.

      Delete
  4. perbezaan antara kita kak.. akak ada tanah luas, angin menderu, ombak menghempas pantai..fuh..semangat nak berkebun. Lynn? tanah pun luas... tetapi...semak berdaung! selalu hujan, byk nyamuk, tupai, sekarang ni babi liar pun dah ada kelibat..kusss semangat.. cuma cuaca sejuk yg buatkan rasa senang nak berkebun dan tak perlu menyiram dgn byk. Lynn tak mampu nak buat secepat mcm Kak Puteri.. mana dgn tenaga, masa, yg penting wang ringgit juga jadi ukuran.. jadi kami buatlah dgn apa yg ada.. benih2 pun main rojak jer..

    ReplyDelete