Friday, 14 June 2013

Jom Tanam Terung giant

Hari ini jumaat 14 jun 2013.Sepanjang siang cuaca agak redup, tiada hujan tiada bahang mentari. Cuma ada angin sedikit kencang.
Jam 5 petang tadi, aku terpaksa memetik terung giant ku yg.dah agak matang, sebab bimbang akan terlupa dan akhirnya akan menjadi benih.  Sebelum menjadih benih biarlah aku sekeluarga menikmati tuaian pertama ini.  Jom tengok gambar terung giant.

                                            Gambar ini diambik pd.6 jun yg.lalu.Buah terung ini, baru sebesar ini.
                                             Hari ini 14 jun, buah terung ini dah sepanjang ini, lebih kurang 21cm.
                                     ukur lilit buah > < 16 cm.
                                     Nak petik pun liat rupanya, dia macam tak mahu dipetik.
                                                Jom timbang , nak periksa beratnya pula.
                                               Ada 3 biji, ada dua tu, yg.paling besar.
                                   3 biji dah mencapai berat 600g. Nak bakar terung, wangi sangat.
Ok lah saya dah bertanam terung, anda bila lagi..hehehe, diakhiri dengan salam ceria.Assalammualaikum.

19 comments:

  1. As salam cikgu,
    Saya dah tanam terung yang sama dgn cikgu tanam ni. Skrg ketinggian pokok terung tu dah melepasi tuan dia. Tuan pokok dah kena lalu kat bahagian bawah sebab terung giant ni sememangnya giant. Dah dekat 2 meter tingginya. Buah pn besar. Sebiji sorang makan tak berapa nak habis. Tapi terung giant ni tak serajin terung panjang hijau yang berbuah lebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam Adry,
      wah tinggi sangat tu..mesti pokoknya tahan lama kan.
      Terimakasih Adry.

      Delete
  2. saya semai terung ni tak berhasil pun.. saya tak pandai semai terung kot... kena cuba lagi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam puan, semoga sihat selalu.Terimakasih melawat kita.
      Saya pun tak sangka terung giant ini dapat berbuah.Dapat benih hari tu, tabur dalam pasu kecil, hari2 siram, lama juga tumbuh,,saya tak beri perhatian sangat, lepas tinggi setinggi 20cm, baru alih kat tanah.Dah dapat hasilnya.

      Delete
  3. Wah, very beautiful harvest! big & have a beautiful purple color!

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. betul2 giant.Tuan Iskandar yg.bagi nama tu hehehe..benar2 untug beli benih dari blog tanam sendiri.com, tu..semua benih yg.saya oder bernas belaka.Tidak menghampakan.

      Delete
  5. Buat pajri terung best ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih Dr.H.
      Nantilah buah dah banyak, cuba nak buat pajri terung.

      Delete
  6. Salam kak..
    besar terung nie..buat pajeri cam Dr. H suggested tuh pun sedap jgk tuh..salamceria..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam dik,
      salam ceria.Betul2 besar terung giant ni.Alhamdulillah.

      Delete
  7. assalam kak puteri..
    betul2 menjadi terungnya..suka tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih Maszz.

      Alhamdulillah menjadi giant hehehe.Jom tanam terung.

      Delete
  8. kalau terung giant sampai 2M tingginya,
    kalau terung yang sebesar peha tu (eggplant?) agak2nya berapa besar? ... wuih...
    aku tau makan je... hahaha

    ReplyDelete
  9. kalau dapat terung sebesar itu zan, saya panggil tv3, buat liputan hahaha..gempak 1 Malaysia, kau pun tulislah cerpen tentang 'puteri terung'..lagi gempak, apa macam?..hahaha.

    ReplyDelete
  10. Puteri terung... ha ha... bahagia raaa kalaulah berbuah begini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe k mar, cantik terung giant ni, sebab tu macam sesuai pula namanya 'puteri terung' sedap lagi tu, gebu hahaha.

      Delete