Wednesday 20 March 2013

tak biasa dengan terung ni.

Hari ini seperti kelmarin, cuaca tetap panas dan tiada setitik hujan yg.turun.  Hari hari berkerjakeras menyiram pokok2 buah dan sayur yg sedang giat diusahakan.  Ada rasa letih dan sedikit malas menguasai diri.  Namun rasa kasihan melihat pokok2 yg gigih mengeluarkan hasil meski tuannya hampir berputus asa.

Ada beberapa jenis terung yang berjaya ditanam.Namun yg,satu ini berlainan rupanya.  Ia tidak berwarna ungu..ia kehijauan dan putih jalur.  Adakah ia dah sesuai dipetik atau dah terlepas musim?.kalau dah tua nak buat benih, kalau masih boleh dimakan, nak juga rasa, aku terlepas pandang pokok yg satu ini, aku tak tahu ini terung jenis apa dan sesuai di masak apa..sebab tahun lepas memang ada oder benih terung dari blog 'tanam sendiri.com'
assalammualaikum.

12 comments:

  1. rupanya macam terung telunjuk, saiznya camna? kalau macam jari telunjuk, kompom terung telunjuk, sedap di rebus dan cicah sambal

    ReplyDelete
    Replies
    1. terung telunjuk? nanti ambik saiznya hehehe..terimakasih Rose.

      Delete
  2. salam kak...hijau yer warna terung nie...belum pernah lihat lagi..mesti sedap kan bak kata rose...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam dik,
      ye, hijau jalur putih, akak pun tak pernah makan terung selain dari yg.berwarna ungu.
      Kalau terung akak suka dibakar.

      Delete
  3. assalam puteri...ni terung telunjuk .. dah boleh masak dah tu.. K Mar selalu buat masak lemak cili api dengan ikan .. kadang-kadang dengan ikan bilis je... sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam k.mar.
      terung masak cili api eee memang sedap, emak angkat saya dulu orang Tampin, masakan begini memang mainan dia, siap bubuh kerisik kelapa lagi tu, ee wangi betul masakan ibu angkat saya tu, masih terbayang.Terimakasih k.mar..nanti saya ikut resepi untuk terung ni.

      Delete
  4. Puteri, saya pun macam tu, balik kerja tak boleh lengah-lengah, kena gi siram pokok, hubby nak tolong siram....eee..nanti mati pokok di semburnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe Dr.H,
      sebenarnya kita ada ramai pembantukan, tetapi kurang pembantu mahir, kesannya kita jugalah yg.penat.Tapi sebenarnya walau letih tapi ceria..hehehe itulah yg.baiknyakan.

      Delete
  5. betul akak sekarang ni dah start musim panas...kurang hujan...kena siram lama sikit..kesian pokok tanah kering garing..tak sempat siang..mlm lepas dinner sy kuar sekejap siram pokok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita Nadia, saya siram pokok jam5 petang, jam 9 malam siram lagi.Penat..kalau hari cuti jam 6 pagi saya siram lagi. bayam boleh subur, tapi kailan dan sawi tak berapa sihat.

      Delete
  6. Selamat siang sahabatku PUTERI PURNAMA ,,ada bingkisan di rumahku silahkan di ambil yah,,

    bagus sekali nampakNYA Terong ini,kalau di tempat saye ini dibuatlah balado,rasanya yummy,,,,salam hangat dari jauh,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat petang DD, lama tak berkirim salam.Terimakasih banyak2..'terung balado'..mesti sedapkan.Terimakasih sudi bertandang dan komennya.

      Delete